امروز:1/03/01
راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام

راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام

 

یک راه برای فروش کالا و خدمات، راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام است با توجه به رشد تعداد کاربران در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام اشتیاق فروشندگان و خریداران برای خرید و فروش اینترنتی به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. اما برای همین کار لازم است اصول فروش در اینستاگرام را متوجه باشید.

در این مقاله به بررسی موضوع های زیر خواهیم پرداخت:

-چرا راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام مهم است؟

-چطور در اینستاگرام یک فروشگاه اینترنتی داشته باشم؟

 

 

چرا راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام مهم است؟

تعداد کاربران اینستاگرامی

بسیاری از محققان بازاریابی معتقدند که بایستی راه اندازی فروشگاه حضوری یا فیزیکی را فراموش کنیم. چرا که مشتریان بالقوه مانندگذشته تنها در مجتمع های تجاری و مراکز خرید نیستند. بلکه به راحتی می توانیم تعداد قابل توجهی مشتری را در یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام در اختیار داشته باشیم. همین طور که می دانید یک میلیارد کاربر در اینستاگرام در سراسر جهان عضو هستند.
از سوی دیگر در هیچ شبکه اجتماعی به اندازه اینستاگرام؛ امکانات مورد نیاز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کاربران فراهم نشده است.

بر اساس آمار هر ماه صد و سی میلیون کاربر روی یک پست فروشگاه اینستاگرامی کلیک می کنند. این آمار برای یک فروشنده حضوری تنها در خواب ممکن است! (منبع: هوت سوییت)

راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام 1

راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام

علاوه بر تعداد کاربران قابل توجه در اینستاگرام؛ می توان به موضوع کاهش هزینه ها در راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام اشاره کرد.بسیاری از امکانات در اینستاگرام رایگان است و هر فرد می توان یک فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام راه انداخته و با تلفن همراه خود آن را مدیریت کند.علاوه بر آن بسیاری از فروشندگان اینستاگرامی با همین تلفن همراه از محصولات خود عکس و فیلم واقعی گرفته و از طریق ویترین مجازی خود به مشتریان شان نمایش می دهند.

 

-کمتر بودن هزینه تبلیغات برای فروشگاه اینترنتی اینستاگرام

کمتر بودن هزینه تبلیغات یکی از مهمترین دلایل برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام است.تبلیغات در اینستاگرام به مراتب از تبلیغات فیزیکی و محیطی ارزان تر و چه بسا موثرتر هم است.همچنین شیوه های متنوع تبلیغات دست فروشنده را باز می گذارد تا هر کدام از شیوه هایی را که برای فروشگاه ش مناسب است انتخاب نماید.به طور مثال ممکن است تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها برای یک فروشنده مناسب بوده و تبلیغات از طریق صفحات فروشگاهی که کالای مرتبط با فروشگاه اینستاگرامی را می فروشند؛ برای یک فروشگاه اینترنتی اینستاگرامی مناسب باشد.

استفاده آسان از امکانات متنوع اینستاگرام

اگر برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام نیاز به تخصص و مهارت ویژه ای بود؛ این تعداد فروشگاه در آن فعالیت نمی کرد. سهولت کار با شبکه اجتماعی اینستاگرام از مهمترین دلایل کاربران برای انتخاب این شبکه اجتماعی است. استفاده از امکاناتی نظیر استوری؛ لایو؛ رییلز و … هم برای خریداران و هم برای فروشندگان اینستاگرامی بسیار راحت است.

امکاناتی که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام در این شبکه اجتماعی وجود دارد؛ مدام در حال به روز شدن است. همچنین با در نظر گرفتن گزارش های اینستاگرام؛ حمایت از فروشگاه های اینستاگرامی در برنامه این شبکه اجتماعی وجود دارد.

-چطور در اینستاگرام یک فروشگاه اینترنتی داشته باشم؟

اکنون که با مزایای راه اندازی فروشاه در اینستاگرام آشنا شده ایم؛ بهتر است دست به کار شده و فروشگاه آنلاین مان را در آن افتتاح کنیم.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام 1

1-ساختن یک صفحه ی کسب و کار (Business) در اینستاگرام

در اینستاگرام مثل هر شبکه اجتماعی می توانید صفحه ای شخصی و یا عمومی باز کنید.تمایز اصلی اینستاگرام در این است که اگر صفحه عمومی یا Public‌  داشته باشید می توانید آن را تبدیل به یک صفحه فروشگاهی کنید.به نحوی که با توجه به نوع محصولی که می فروشید می توانید دسته بندی مرتبط با آن را انتخاب کنید.

صفحه کسب و کار در اینستاگرام یا همان فروشگاه اینستاگرامی؛ می تواند هم به صفحه فیس بوک متصل باشد و هم می تواند بدون اتصال به آن تعریف شود.

در حین راه اندازی صفحه اینستاگرامی بهتر است شماره تماس و ایمیلی که حتما آن را چک می کنید وارد کنید.چراکه در صفحه های بیزنسی؛ مخاطبین می توانند به راحتی بر روی دکمه تماس کلیلک کرده و از طریق تلفن همراه شان با فروشگاه شما در تماس باشند.

مهمترین علت در ساختن یک صفحه کسب و کار در اینستاگرام به عنوان فروشگاه اینترنتی این است که بتوانید از گزارش ها و آمار مربوط به فروشگاه تان به خوبی استفاده کنید.آماری مانند:
-تعداد بازدیدکنندگان

-جنسیت

-سن

-میزان تعامل کاربران (Engagement Rate)

به مدیریت بهتر فروشگاه تان بسیار کمک خواهد کرد. به طور مثال اگر بخواهید برای معرفی فروشگاه و محصول تان تبلیغی انجام دهید؛ بر اساس آمار اینستاگرام می دانید در چه شهری و برای چه نوع مخاطبی بایستی آن را برنامه ریزی کنید.

2-انتخاب یک نام واقعی

قدم اول در راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام؛ انتخاب یک نام واقعی برای فروشگاه است.از همین ابتدا بهتر است کسب و کار خود را جدی بگیرید.برای نام فروشگاه تان وقت بگذارید.نکات زیر می تواند در انتخاب نام به شما کمک کند:

-ترجیحا نامی کوتاه انتخاب کنید.

-اسم های ساده تر؛ راحتتر در ذهن مخاطب باقی می مانند.

-از اسم شهر یا منطقه جغرافیایی هم میتوانید استفاده کنید.

-نام کالا می تواند در عنوان فروشگاه آورده شود. (البته اگر فقط یک نوع محصول می فروشید)

3-انتخاب لوگو برای فروشگاه

به خاطر سپردن تصویر و رنگ بسیار راحت تر از اسم است.با توجه به تعداد زیاد فروشندگان اینستاگرامی؛ مشتریان نمی توانند همه اسامی را به خاطر بسپارند به همین علت بهتر است داشتن یک لوگو را در اولویت راه اندازی فروشگاه اینترنتی قرار دهیم.اما برای طراحی لوگو در ابتدای راه اندازی فروشگاه؛ هزینه زیادی نکنید.می توانید از سایت هایی که به صورت رایگان لوگو طراحی می کنند استفاده کنید.

در طراحی لوگو می توانید از:

-نام فروشگاه

-نوع محصولی که می فروشید

-رنگهای مرتبط با دسته بندی محصولی که می فروشید

استفاده کنید.

فروشگاه اینستاگرام

4-نوشتن بایو (معرفی) کامل و کاربردی برای فروشگاه

مشتری به محض ورود به صفحه فروشگاهی اینستاگرام شما؛ با اطلاعات نوشته شده در قیمت بایو مواجه خواهد شد.پس هر چه نوشته های بیان شده در این قسمت؛ کاربر را بهتر راهنمایی کند؛ احتمال ماندن در فروشگاه شما نیز بیشتر خواهد شد.نوشتن اطلاعاتی مانند:

-راه های تماس با فروشگاه

-آدرس سایت فروشگاه

-نوع محصول یا خدمتی که در فروشگاه تان می فروشید

-آدرس فروشگاه حضوری(در صورت وجود)

-نحوه خرید از فروشگاه

می تواند برای معرفی فروشگاه تان به مشتریان بسیار اثربخش باشد.

اینستاگرام اجازه نوشتن ۱۵۰ کاراکتر در قسمت بایو را می دهد.این تعداد شامل حروف؛ نشانه ها و ایموجی ها هم می شود.بنابراین برای انتقال بهتر اطلاعات به مشتریان؛ می توانید از ایموجی های مرتبط نیز بهره ببرید. شما همچنین می‌توانید محصولات پرفروش در اینستاگرام را از اینجا مشاهده کنید.

5-طراحی استوری هایلایت

زمانی که مشتری به فروشگاه اینترنتی اینستاگرام شما مراجعه می کند بعد از بایو؛ استوری های هایلایت فروشگاه تان را می بیند.در واقع استوری هایلات ابزاری مکمل برای معرفی فروشگاه و محصولات فروشگاه اینترنتی شماست.

استوری هایلایت بهتر است شامل موارد زیر باشد:

-راه های ارتباطی

-سوالات متداول

-جنس یا مواد اولیه محصول تان

-نظرات مشتریان

-حراجی ها (در صورت وجود)

-نحوه سفارش از فروشگاه

-جشنواره و مسابقه

-معرفی صاحب فروشگاه و برند

نکته مهم در مورد استوری های هایلایت مربوط به طراحی پوستر های آن است.اگر برای فروشگاه تان لوگو و رنگ های مشخصی دارید؛ بهتر است از آنها در طراحی پوسترها استفاده کنید. در غیر این صورت فقط باید به دنبال ایجاد ظاهری زیبا و چشم نواز برای استوری های هایلایت باشید.زمان و هزینه خود را صرف طراحی پوستر نکنید.

مراحل گفته شده در بالا قدم های اولیه برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام است.اگر همین قدم های اول را به خوبی بر نداریم؛ به احتمال زیاد در مرحله بعد که در واقع گسترش و توسعه فروشگاه اینترنتی مان خواهد بود؛ دچار مشکل خواهیم شد.

البته توجه به این موضوع خالی از لطف نیست که برخی از صاحبین فروشگاه های اینستاگرامی در تله کمال گرایی افتاده و تمامی وقت و انرژی خود را صرف راه اندازی فروشگاه اینترنتی می کنند! بهتر است در پیاده سازی مراحل اولیه راه اندازی فروشگاه متعادل رفتار کنیم.پس از گذشت چند وقت و دریافت بازخورد از مخاطبین؛ می توانیم به ظاهر فروشگاه مان و افزودن یا کاستن محتوا به آن بپردازیم. در نهایت بد نیست نیم نگاهی نیز به دیگر مقاله‌ی ما در مورد خرید از فروشگاه‌های مورد اعتماد اینی‌فای داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *